Om mig

Sunnanbergs skolas elever grundade ett elevråd under höstterminen 2009. För att alla som vill skall kunna följa med elevrådets arbete, har vi nu skapat denna blogg. Här publicerar vi det som vi har diskuterat under våra möten. I elevrådet sitter två representanter från varje sammansatt klass. Elevrådet samlas en gång i månaden tillsammans med skolans rektor.

fredag 12 september 2014

Elevrådsmöte 11.9.2014

Sunnanbergs skolas elever har valt nya representanter som skall föra deras talan i elevrådet.
Elevrepresentanter är från åk 5-6 Moa Karlsson och Ronja Rekilä, från åk 3-4 Emma Eklund och Felix Fredriksson, från åk 1-2 Joel Fröman och Vilma Sirén.


Åk 1-2 frågar/önskar:
- en lekstuga
- ett viloställe, en hörna dit man kan gå och pusta ut lite
- en lekkiosk

Åk 3-4 frågar/önskar:
- göra den nuvarande klätterställningen större och högre
- en ny högre stång som man kan hänga i (de nuvarande är ganska låga)
- efterrätt 1ggr/månaden
- fler utflykter
- en linbana
- rutchkana i form av ett rör
- 4ggr/läsår godisdag (eget godis med)

Åk 5-6 frågar/önskar:
- handbollar till skolan att använda på rast och på gymnastiken
- Oivariini eller Ingmariini istället för Keiju
- tvättfat till slöjdsalen så man inte behöver använda 1-2ans wc
- xylitolpastiller saknas


Diskussion:
- lekstuga/kiosk var vi alla överens om att lät som en kul idé. Efter en stunds funderande kom vi fram till att vi skulle kunna fråga Hem och skola föreningen om hjälp att förverkliga idén. Vilma fick i uppdrag att för ärendet vidare till Hem och skola styrelsen:)

klätterställning/nya stänger att hänga i/linbana/rutchkana är dyra att bygga. Finns stränga bestämmelser om hur det ska vara. Men det är länge sedan vi har förnyat något på gården. Vi hoppas nu kunna förverkliga lekstuga/kiosk men om det inte lyckas så funderar vi på nytt kring rutchkana eller linbana eller motsvarande.

- Viloställe är svårt att göra i skolan då alla utrymmen vi har är i användning. Vi brukar använda lärarrummet, arbetsrummet eller biblioteket som viloställen ifall man mår dåligt. Vi använder helt enkelt det utrymme i skolan som är tomt. Men vi lägger fram madrass, täcke och dyna för att göra det lite bekvämare.

-utflykter och godisdagar är delvis upp till klasslärarna. Vi ordnar inte utflykt eller godisdag bara för att ordna. De behöver passa in i skolans verksamhet på något sätt. Ta åk 3-4 som exempel, de hade utflykt i skogen i förra veckan och plockade svamp. Det är också en utflykt fast man kanske inte sätter sig ned för att äta medtagen matsäck varje gång.
  Skolan är inte ett ställe dit vi kommer för att äta godis. Men ibland då vi firar med fest eller kalas får man ha godis med till skolan.

- efterrätt, bestämmer centralköket om. De svarade faktiskt på samma fråga i våras och sade då att det inte finns pengar till efterrätt. Vid speciella tillfällen/festdagar kan det komma efterrätt.
   Men så kom vi på att Matklubben snart kör igång. Vi ska fråga dem om de kunde tänka sig att göra efterrätt åt oss 1ggr/månaden. Eller åtminstone någon gång.

- handbollar, var vi alla överens om att skulle behövas till skolan. Sebastian lovade skaffa under våren då skolmaterialet beställs.

- tvättfat till slöjdsalen, skulle nog behövas. Sebastian kontaktar fastighetsverket och ser om det går att åtgärda utan att det kostar för mycket.

- oivariini, ingmariini, Sebastian kollar med centralköket varför de serverar Keiju igen. Ifjol då vi påtalade saken så fick vi annat margarin. Hoppas det går att ordna nu också.

- xylitopastiller, Hem och skola ansvarar för att beställa pastiller. Lärarna har talat med Hem och skola styrelsen och pastiller torde vara beställda vid det här laget.